چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اسفند ماه 1394

دف ، آموزش دف زدن تصويري ، فيلم آموزش دف نوازي ، كتاب آموزش دف نوازي

سوالات متداول درباره دف

كلمۀ دف به معناي كوبيدن است. دف سازي است كوبه اي متشكل از كمانه اي چوبي به عرض 5 تا 7 سانتي متر و به شكل دايره كه يك دهانۀ آن با پوست گوسفند پوشيده مي شود. در جدارۀ داخلي اين كمانه حلقه هايي در دسته هاي چهارتايي نصب مي گردد كه در هنگام نواختن ساز، با برخورد به پوست و به يكديگر اصواتي ويژه توليد مي كنند. اين ساز با انگشتان هر دو دست نواخته ميشود. وزن اصلي ساز روي دست چپ است ودست راست بيشتر برقرار كنندۀ تعادل ساز است.

اجزاي تشكيل دهنده دف

كلاف اصلي دف، بدنه‌اي استوانه‌شكل و كوتاه از جنس چوب است كه در يك طرف آن استوانه، پوست حيوانات يا پلاستيك كشيده‌شده‌است (بهترين نوع دف، با پوست حيوانات و در فصل بهار ساخته مي‌شود). ابتدا و انتهاي قاب اصلي با برش زاويه‌دار (اصطلاحاً برش فارسي) به هم چسبيده مي‌شوند و ضخامت يك سمت از كلاف با تراشيدن چوب كمتر شده و پوست با سريش روي اين لبه مي‌چسبد و با گل‌ميخ محكم مي‌شود.[۱]
آموزش نگهداري از دف تلقي و پوستي

نكات ضروري در تهيه و نگهداري دف پوستي:
الان شكل رايج ساز دف كه توي بازار و در دسترس هست همون دف دايره اي هست كه فقط يك سمت اون پوست كشيده شده (يا تلق) و سه رديف حقه داره.

بر اين اساس دف معمول الان دو نوع داره: پوستي و تلقي
ويژگي هاي دف پوستي:
بخش اصلي توليد كننده ي صدا در اين دف از پوست تشكيل شده و پوستي كه طي روش هاي دباغي آماده شده و به صورت عادي دف در مياد.
پوست چون بافت زنده بوده قبلا در برابر رطوبت و سرما و گرما حساس هست. سرما يا رطوبت يا هر دو اينها با هم باعث ميشن پوست شل بشه و علاوه بر اين كه صداي مطلوب رو به دست نمي ده با وارد اومدن هر ضربه بر روي اون بافتش بيشتر از هم گسسته ميشه و در نهايت استفاده ي از دف در محيط هاي سرد و مرطوب به طور مداوم باعث پاره شدن زودتر از موقع اون ميشه.

طريقه اجراي ضربات بر روي دف
ضربات ابتدائي و اصلي كه در دف نوازي مورد استفاده ميگيرد سه ضربه است با نامهاي:

ضربه تم   TOM

ضربه بك

3. ضربه چپ

·        تم

ضربه تم ضربه اي است كه با دست راست و به شرح زير اجرا ميشود.

چهار انگشت را به هم چسبانده ، كف دست را كمي گود كنيد ، تيغه بيروني دست را از دف فاصله دهيد

و با سرعت به دف ضربه وارد كنيد

نحوه انتخاب مربي دف


يكي از مهمترين نكاتي كه در فراگيري موسيقي بايد به آن توجه نمود انتخاب مربي است . بهترين مربي كسي است كه با حوصله و با تجربه باشد . داراي سواد آكادميك باشد . اخلاقش با خلق و خوي شما نزديك باشد . با نظم و آراسته باشد .( به خصوص براي آموزش كودكان )توجه داشته باشيد كه همواره براي تغيير مربي آماده باشيد زيرا براي دوره هاي فراگيري متفاوت كه در فصل بعد به آن اشاره ميكنم لازم است كه معلمان متفاوت را تجربه كنيد . البته بايد ذكر نمود كه اين تغيرات حتما بايد طبق اصول و ضوابط خاص انجام شود و كارشناسي لازم در اين مورد صورت گيرد . زيرا همانقدر كه تغيير مربي در سطوح متفاوت مفيد است ، به همان اندازه ، تغيير معلم در زمان نا مناسب بسيار مضر خواهد بود .
زمان بندي دوره هاي فراگيري موسيقي براي يك ساز خاص
فراگيري كامل يك ساز به طور كلي به دوره هاي زير تقسيم مي شود :
1- مقدماتي
2- متوسطه
3- پيشرفته
4- استادي

فرآيند يادگيري ساز دف

سن و شرايط خاص فيزيكي براي يادگيري اين ساز: ساز دف يكي از سازهايي است كه فيزيك بدني در آن اهميتي ويژه دارد.جنسيت دريادگيري آن اهميتي ندارد. سن مناسب براي شروع اين ساز حدوداً9 سالگيست زيرا در اين سنن عموماً بدن به مقداري از رشد رسيده كه از عهده نواختن اين ساز بر آيد هرچند ممكن است فردي در سن 7 سالگي داراي جثه بزرگتري نسبت به يك فرد 9 ساله باشد بطور كلي يادگيري اين ساز براي كودكان ريز نقش و با قدرت بدني كم و افراد سالمند بامشكلات فيزيكي (خصوصاً در ناحيه دست ها)، كه از ضعف و عدم انعطاف پذيري بدن رنج مي برند توصيه نمي شود زيرا بخاطر فيزيك خاص شان ممكن است در نواختن اين ساز دچار مشكل شوند. ياد آوري اين نكته ضروريست كه قدرت بدني لزوماً با بزرگي جثه در ارتباط نيست و عوامل ديگري نظير توارث و ذهن درآن نقش مهمي ايفا مي كنند.دانستن اين نكته خصوصاً براي خانم هايي كه بخاطر كوچكي و لاغري دست هايشان در يادگيري اين ساز ترديد دارند ضروريست زيرا همانطور كه اشاره شد كوچكي و لاغري دست ها  ملاك اساسي براي انتخاب نكردن اين ساز بشمار نمي آيد و ممكن است فردي با دست هاي لاغر يا ظريف از توان و استقامت عضلاني مناسبي براي يادگيري اين ساز برخوردار باشد.

توصيه هايي براي كنترل استرس صحنه براي نوازندگان دف

آيا استرس اجرا سد كار شما شده است؟

اولين قدم براي كنترل ترس از صحنه و تمام انواع استرس اجرا، اين است كه شما شناخت خوبي از مشكلي كه با آن مواجه هستيد داشته باشيد. همانطور كه براي تمامي ترس ها ترفندي وجود دارد، كنترل ترس از صحنه نيز ترفندهايي دارد . براي بدست آوردن راه حل غلبه بر اين ترس شما بايد تمامي اين ترفندها را بشناسيد